Устински водопад в Родопите

Пещерите не са ми особено любимо място, така че из Родопите основното ми забавление остава да са водопадите. 

Под Устински водопад явно се разбира първият от няколко водопада, разположени близо до село Устина, на около 30 км южно от Пловдив в посока Перущица. Само до него води обозначена еко пътека, другите, доколкото разбрах от бърза справка в интернет, са в Дивото зове.

Водопадът е сравнително висок, според този сайт е 15 метра, но както се вижда и от снимката - не е особено пълноводен. Най-подходящият момент за посещение вероятно е в началото на пролетта, за да не се окаже, че сте били 2-3 км път нагоре по планините за нищо. Аз го посетих в края на септември и определено си имаше вода, но тази година първо не спря да вали изобщо и второ, това се падаше първият топъл ден без валежи от около половин седмица, така че нямаше как да е пресъхнал.

Навсякъде в интернет срещнах уверения, че пътят до горе е хубав, широк и се взема за 20-25 минути нормален ход. НЕ Е ВЯРНО. Не се лъжете. Само слизането е толкова и то почти на бяг, заради наклона. Пътят в началото започва като широк и хубав, но това са едва първите около 500 метра от маршрута нагоре. После започва трошляк и камънаци, така че е препоръчително да сте със стабилни подметки, иначе краката ви ще станат на банички, особено на слизане. Пътеката минава из гората и съответно се вие в тип "индианска нишка". Не е подходяща за по-възрастни хора, които нямат тренинг с ходенето, също и за по-малки деца. За да не си извадите душата, бързайки нагоре, е добре да си предвидите поне около 45 минути качване. Иначе през известно разстояние са направени много хубави и поддържани пейки за почивка. 

Гледка към с.Устина по пътя нагоре
Определено разходката не е тип "водопада на Червената стена в Бачково", но не ми се стори и непосилно изкачване, а аз изобщо не съм във форма, никакъв планинар не съм и определено диванът ми действа с по-силна гравитация от другите географски ширини. Но за приятеля ми и неговите родители маршрутът се оказа мъчение и на слизане бях най-недолюбваната личност в Южна България.



Точно до самия водопад има маса с две пейки, на които можете да си починете от разходката преди слизането или пък да си направите пикник с живописна гледка. В ляво на водопада продължава пътека към параклис "Св. Георги", до който така и не успях да стигна, защото спътниците ми вече щяха да ме линчуват.

Как да стигнете до водопада:
От Перущица хващате посока Кричим и пътят директно ще ви отведе в село Устина. Там следвате главния път на селото, докато не стигнете до площад с чешма, точно срещу соц сграда, на която с големи букви пише Универмаг, а до нея е някаква централа на партия АБВ в момента. Добре е да паркирате там, можете да си вземете вода или нещо за ядене от магазините в близост. Оттам тръгвате по пряката, която е в ляво след чешмата, точно зад едно голямо дърво, което излиза на шосето. Като тръгнете по въпросната отбивка, пощата ви остава в дясно. На първия разклон по този път продължавате в ляво, като следвате дерето (или може би река Въча?!). След около пет минути вървене ще стигнете до малък площад и още една чешма. Тук хващате десния път. Ние първоначално не попитахме и аз по пътя на логиката реших, че сме на ляво, следвайки дерето - в крайна сметка следвай водата, за да стигнеш до водопада, нали? Е, да, ама не. Още в началото по десния път ще видите синя стрелка, която сочи пътя за водопада. Оттам нататък пътеката е маркирана. Ако се объркате, питайте местните хора, те са много любезни и ще ви помогнат. Ако са по-възрастни, може да е по-ефективно да ги питате за пътя към параклиса. 

Надявам се вашата разходка да е по-лесна и по-приятна! :)

Коментари

ivanatora каза…
Хаха, и аз хванах по дерето първо :) И нагоре по трънаците на принципа "най-прекия път трябва да е най-верен" докато пресрещнах сините табели по средата на нищото. Ама ако се движи по тях човек, трасето е песен. На Сливодолското падало е доста по-дълъг и динамичен.

Популярни публикации